پس از ۹ ماه، روند بازگشت لاری‌های پاکستانی گیرمانده در افغانستان آغاز شد

روزنامه اکسپرس تریبیون گزارش داده است که صدها راننده و کلینر پاکستانی که نزدیک به ۹ ماه در افغانستان گیر مانده بودند، سرانجام روند بازگشت به کشورشان را آغاز کرده‌اند.

براساس این گزارش، حدود ۶۰۰ راننده و کلینر پاکستانی در نتیجه بسته شدن گذرگاه‎‌ها در افغانستان گیر مانده بودند.

مولانا اعجاز شینواری، یکی از رهبران محلی شاخه فضل الرحمن حزب جمعیت علمای اسلام، تأیید کرده است که روند بازگشت رانندگان و موترهای پاکستانی آغاز شده و انتظار می‌رود همه آنان به‌زودی به کشورشان برسند. او گفت که بسته ماندن گذرگاه‌ها نه‌تنها تجارت دوجانبه را آسیب زده، بلکه باعث افزایش فقر و بیکاری در مناطق نزدیک خط فرضی دیورند نیز شده است.

مقام‌های محلی می‌گویند در حال حاضر اولویت اصلی، بازگرداندن تمامی شهروندان پاکستانی باقی‌مانده در افغانستان است و پس از آن، دو طرف درباره ازسرگیری تدریجی تجارت تصمیم خواهند گرفت.

تورخم یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تجارتی میان افغانستان و پاکستان به شمار می‌رود که در ماه اکتوبر سال گذشته پس از درگیری‌ها میان دو کشور بسته شد.

در همین حال، حکومت ایالت خیبرپختونخوا اعلام کرده است که روند بازگشت مهاجرین افغان را تسریع خواهد کرد.

طارق سعید مروت، مشاور ویژه وزیر اعلی خیبرپختونخوا در امور داخله، گفته است که مراکز موقت انتقال مهاجرین در پیشاور، چارسده، کوهات و هنگو همچنان فعال هستند و دولت پاکستان تأکید دارد که بازگشت‌کنندگان با حفظ کرامت و حقوق اساسی‌شان به افغانستان منتقل شوند.

براساس آمار مشترک کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت، از ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا ۱۳ جون ۲۰۲۶ بیش از ۲.۵ میلیون شهروند افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید که تنها در فاصله ۷ تا ۱۳ جون، ۲۸ هزار و ۲۸۵ شهروند افغان از طریق گذرگاه‌های تورخم، غلام‌خان، چمن، بدینی و بهرامچه وارد افغانستان شده‌اند. این رقم در مقایسه با هفته قبل، نشان‌دهنده افزایش ۱۱ درصدی بازگشت مهاجرین و رشد ۲۲ درصدی اخراج‌ها از پاکستان است.

Exit mobile version