دعوت چین از حکومت افغانستان و طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی

در این میان، وزارت امور خارجۀ امریکا روز دوشنبه در بارۀ ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح افغانستان گفت، زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه این کشور به هدف تلاش‌های تازه صلح، گفت‌وگوهای را با نمایندگان اتحادیه اروپا، مقام‌های ناتو و سازمان ملل متحد، آغاز کرده است.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو با زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان روز دوشنبه، ۲۱ اکتوبر، در بروکسل دیدار کرد. او ضمن قدردانی از خلیلزاد در توییتر نوشته که، ناتو و شرکانش با ادامۀ حمایت از افغانستان، زمینه را برای جورآمد مسالمت آمیز فراهم می‌کنند.

آقای خلیلزاد پس از دیدار از بلجیم و فرانسه قرار است، راهی روسیه شود.

در خبرگزاری اسوشیتد پرس آمده است که زلمی خلیلزاد به چین هم سفر می‌کند.

اما تاکنون معلوم نیست که آقای خلیلزاد در نشست بین‌الافغانی هفتۀ آینده در چین اشتراک می‌کند یا نه.

کبیر حقمل سخنگوی شواری امنیت ملی افغانستان می‌گوید، تقاضای حکومت از همه کشورهایی که در پروسۀ صلح افغانستان کمک می‌کنند، این است که به اصل پیشبرد روند صلح به مالکیت و رهبری افغان‌ها متعهد بمانند.

او افزود: “حکومت افغانستان جداً خواهان این بوده که تفاهم بین‌الافغانی صورت بگیرد، تفاهم‌ ها در بارۀ صلح باید فراگیر، تحت رهبری نظام دولت جمهوری اسلامی افغانستان و تصاحب صحبت ها نزد افغان‌ها باشد.”

مذاکرات صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان بعد از ۹ دور در ظرف ده ماه، در سپتمبر به حالت تعلیق درآمد.

این مذاکرات، پس از انفجار موتر بمب طالبان در منطقه شش درک شهر کابل پایان یافت که در نتیجه آن ۱۲ نفر به شمول یک امریکایی کشته شدند.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بعد از این رویداد در توییترش فسخ گفت‌وگو با نمایندگان طالبان را اعلام کرد.

Exit mobile version